29.11.13

1918-2013, 95 ΧΡΟΝΙΑ ΚΚΕ

 

η φωτογραφια της αφισσας 
ειναι απο την  παλλαϊκη πανεπαρχιακή συγκεντρωση πλατεια Δικαστηρίων 
                                                          ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 17/12/44.
                                 Δημοσιευτηκε στην  ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΛΑΪΚΗ ΦΩΝΗ
                όργανο του γραφείου περιοχής Μακεδονίας της κομματικής οργάνωσης του Κ.Κ.Ε.

Θεωρουμε με πολυ μικρες επιφυλαξεις οτι ανηκει στον Λάζαρο Ακκερμανίδη που συνεργαστηκε με την εφημεριδα ΛΑΙΚΗ ΦΩΝΗ. Ο Λάζαρος Ακκερμανίδης σημαντικοτατος φωτορεπορτερ του Ελληνοιταλικου πολεμου εδρασε σαν φωτογραφος εθνικης αντιστασης με τον ΕΛΑΣ(Ο.Μ.Μ.) στην περιοχή της Μακεδονίας. Πνίγηκε στο ναυαγιο του πλοιου ΧΕΙΜΑΡΑ το 1947.
Μανολης Κασιματης

Με αφορμη μια δημοσιευμενη φωτογραφια σε κυριακατικη εφημεριδα(η καθημερινη 17/6) .

Η αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας είναι σημαντικό καθήκον στην έρευνα ενός μελετητή. Ο κίνδυνος να κυριαρχήσει η σιωπή ή η άγνοια στην ιστορική έρευνα της φωτογραφίας και τους φωτογράφους, μπορεί να οδηγήσει ακόμη και στην παραποίηση ιστορικών ντοκουμέντων. Είναι τόσοι λίγοι οι φωτογράφοι της περιόδου 1940-50 που δεν χρειάζεται και τόσο επιμονή στους δύο, τρείς,  επίσημα καταγεγραμμένους. Επιτέλους ήρθε και η ώρα να τολμήσουν κάποιοι ερευνητές να βγουν από τα γραφεία των φωτογραφικών μουσείων, κέντρων, ιδρυμάτων αλλά και των μέσων μαζικής ενημερώσης και ξεπερνώντας τους συμβιβασμούς της μίζερης καθημερινότητας, να βγάλουν από το σκοτάδι όλους τους φωτογράφους, τοποθετώντας τους στη θέση που τους αξίζει. 

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ   ΚΥΡΙΑΚΗ 17-06-12 

  http://portal.kathimerini.gr/epaper
σε σελίδες αφιερωμένες στην ΙΣΤΟΡΙΑ με θέμα: Ο Εμφύλιος σε ιστορική τροχιά. Ερευνητικές προσεγγίσεις της δεκαετίας του 1940 από δύο μελετητές,  σε μια κρίσιμη για το μέλλον της Ελλάδας συγκυρία/.  Του Στεφανου Χελιδονη
--Περιγραφή σε τρεις χρονικές διαστάσεις
Του Σταθη Ν. Καλυβα(καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Yale.)
--Εγκλωβισμός στα αφηγήματα των ηρώων και του τρόμου
Του Θαναση Δ. Σφηκα(αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς και Ελληνικής Ιστορίας του 20ού αιώνα στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.)


υπάρχει η κατωτέρω φωτογραφία με την αντίστοιχη λεζάντα :
Κατερίνη 1944. Συγκέντρωση του ΚΚΕ. Οι αγρότες διαδηλώνουν με υπερυψωμενο το σφυροδρεπανο..   φωτογραφικο αρχειο Σπυρου Μελετζη

Η φωτογραφία υπάρχει και στο λεύκωμα που συνόδευε την φωτογραφική έκθεση  στην Βαλένθια της Ισπανίας τον Απρίλιο του 2007, και μετά στην Αθήνα το 2008.

Οπως αναδείξαμε ήδη σε παρέμβαση μας και στο Πάντειο το 2008 σε ημερίδα για την Αντίσταση και κατα την στην εισήγηση μας στο μουσείο ΜΠΕΝΑΚΗ το 2011 σε ημερίδα για τους φωτογράφους κατα την διάρκεια του 1941-44

 αλλά και οπως υπάρχει αναλυτικά στην μελέτη μας (απο το 2008) η φωτογραφία δεν ανηκει στον Μελετζη,
 ουτε ειναι απο την Κατερίνη.
Απο το πρωτοσέλιδο της  ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΛΑΪΚΗ ΦΩΝΗ
όργανο του γραφείου περιοχής Μακεδονίας της κομματικής οργάνωσης του Κ.Κ.Ε.
που έβγαινε στην ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ με ημερομηνία 19 ΔΕΚΕΜΒΡΗ 1944

Η επικεφαλίδα για στις φωτογραφιες γράφει:
Απο την προχθεσινή παλλαϊκη πανεπαρχιακή συγκεντρωση στην πλατεία Δικαστηρίων.  (Δηλαδη στις 17/12/44)

Φυσικα η πλατεια Δικαστηρίων είναι στην ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ και οχι στην ΚΑΤΕΡΙΝΗ.
Στο βαθος αν προσεξουμε την καθαρη φωτογραφια διακρινονται μεγαλα και πολυοροφα κτιρια λιγο σπανια για μια επαρχιακη πολη.
 
Θεωρουμε με πολυ μικρες επιφυλαξεις οτι ανηκει στον Λάζαρο Ακκερμανίδη που συνεργαστηκε με την εφημεριδα ΛΑΙΚΗ ΦΩΝΗ. Ο Λάζαρος Ακκερμανίδης σημαντικοτατος φωτορεπορτερ του Ελληνοιταλικου πολεμου εδρασε σαν φωτογραφος εθνικης αντιστασης με τον ΕΛΑΣ(Ο.Μ.Μ.) στην περιοχή της Μακεδονίας. Πνίγηκε στο ναυαγιο του πλοιου ΧΕΙΜΑΡΑ το 1947.

Στα  περιεχόμενα του βιβλίου/λευκωματος του Σπύρου Μελετζή, αναφέρεται με μικρά γράμματα ότι πολλές φωτογραφίες ειναι του Λάζαρου Ακκερμανίδη που οπως ισχυριζεται ηταν φίλος και συνεργάτης του;.


Να σημειωθεί ότι ο Σπ. Μελετζής είχε συλληφθεί από τους Εγγλέζους στις αρχές  (6-7 Δεκέμβρη 1944)  κατα την διαρκεια της μάχης της Αθήνας( Δεκεμβριανά) και είχε μεταφερθεί κατοπιν σε στρατόπεδο στην Αφρική. Αδύνατον να ήταν ταυτόχρονα και να φωτογράφιζε στην Θεσσαλονίκη.

Ελπιζουμε καποτε οι ανεξαρτητες φωτογραφικες μελετες να εχουν τον απαραιτητο σεβασμο και προσοχη. Για να γλυτωνουμε αστοχιες εντος και εκτος Ελλαδας.

δειτε
http://eteriafotografizontas.blogspot.gr/2012/01/blog-post_14.html
"ψάχνοντας φωτογράφους και κινηματογραφιστές της Εθνικής Αντίστασης"/μανώλης κασιμάτης
Μουσείο Μπενάκη, ημερίδα 28/2/2011. η φωτογραφία στα χρόνια της Αντίστασης 1941-1944

http://eteriafotografizontas.blogspot.gr/2012/01/1121944-111945.html
Λαϊκή Φωνή(εφημερίδα).1/12/1944-1/1/1945. Πρώτες σελίδες

http://eteriafotografizontas.blogspot.gr/2008/11/blog-post_25.html
Κασιμάτης, Μανόλης Φωτογραφικά ντοκουμέντα από την δράση του ΕΛΑΣ (Ομαδα Μεραρχιών Μακεδονίας). Φωτογραφίες της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης
(Οκτώβρης 1944) απο το αρχείο του φωτογράφου Λαζαρου Ακκερμανίδη


16.11.13

Πολυτεχνειο 1973

Το ΕΟΑ( Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο) http://www.avarchive.gr σε συνεργασία με τη Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων συμμετέχει στον εορτασμό της επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, παρουσιάζοντας την ταινία "Πολυτεχνείο 1973" με σπάνιο αρχειακό υλικό εικόνας και ήχου.





Σκοπός του Εθνικού Οπτικοακουστικού Αρχείου (ΕΟΑ) είναι η διάσωση και διατήρηση οπτικοακουστικών και πρωτογενώς ψηφιακών έργων, προκειμένου να παρέχει σε κάθε ενδιαφερόμενο πρόσβαση στην ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά της χώρας. Το Αρχείο συλλέγει, αρχειοθετεί, φυλάσσει, διαχειρίζεται, συντηρεί, επεξεργάζεται, παρέχει πρόσβαση και αξιοποιεί το οπτικοακουστικό και πρωτογενώς ψηφιακό υλικό με ενημερωτικό – ειδησεογραφικό, ιστορικό – πολιτικό και εν γένει κοινωνικό – πολιτισμικό περιεχόμενο σχετικά με την Ελλάδα και τον ελληνισμό. α) Ως οπτικοακουστικό υλικό ορίζεται η επί κάθε μέσου καταγραφή: (αα) ήχου ή ήχων (μονού ή πολλαπλών), με ή χωρίς άλλου τύπου συνοδευτικά δεδομένα ή (ββ) κινούμενων εικόνων, με ή χωρίς συνοδεύοντα ήχο ή άλλου τύπου συνοδευτικά δεδομένα, καθώς και οι πάσης φύσεως πληροφορίες που περιγράφουν με ακρίβεια το υλικό (μεταδεδομένα περιγραφής) ή υποστηρίζουν τη διαχείριση του υλικού (μεταδεδομένα διαχείρισης) ή περιγράφουν σε βάθος τη δομή του υλικού (μεταδεδομένα δομής). β) Ως πρωτογενώς ψηφιακό υλικό ορίζεται περιεχόμενο που εμπεριέχει πληροφορία αποτυπωμένη εξ αρχής σε ψηφιακή μορφή, όπως στο Διαδίκτυο, σε ψηφιακούς δίσκους και άλλα μέσα ψηφιακής αποθήκευσης.

Ειδικότεροι σκοποί Στο σκοπό του Αρχείου περιλαμβάνονται ιδίως: α) η δημιουργία και διαχείριση του εθνικού αρχείου οπτικοακουστικού και πρωτογενώς ψηφιακού υλικού, β) η διαρκής συντήρηση του υλικού του αρχείου, η αποκατάσταση και η διαφύλαξη του για τις επόμενες γενεές, γ) η ανάπτυξη συλλεκτικών πολιτικών για την προσθήκη νέου υλικού, δ) η λεπτομερής καταγραφή του αρχείου και η βελτίωση των αρχειονομικών του δομών μέσω του εμπλουτισμού του με μεταδεδομένα, ε) η ανάπτυξη της δυνατότητας πρόσβασης κάθε ενδιαφερομένου στο υλικό του αρχείου είτε στο φυσικό χώρο παρουσίασης του είτε μέσω Διαδικτύου (παθητική διασπορά), στ) η προώθηση και προβολή του Αρχείου, με σκοπό την ανάδειξη της εθνικής οπτικοακουστικής και ψηφιακής κληρονομιάς (ενεργητική διασπορά), καθώς και την παροχή πρόσβασης σε συγκεκριμένες κατηγορίες κοινού (όπως μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, ομογένεια, άτομα με ειδικές αναπηρίες), ζ) η υποστήριξη των οπτικοακουστικών αρχείων άλλων φορέων με τη μεταφορά τεχνογνωσίας, τη χρήση τεχνολογίας, την καθιέρωση προτύπων και την υποβοήθηση στη συντήρηση και διάσωση υλικού, η) η έρευνα και η προώθηση καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων, που αναβαθμίζουν την αξία του αρχειοθετούμενου υλικού και των μεταδεδομένων του, θ) η συμμετοχή σε διεθνείς φορείς και οργανισμούς στον τομέα της εικόνας και του ήχου, ι) η αξιοποίηση του υλικού, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Περαιτέρω, με τον νόμο N3905/2010 ορίζεται ότι το Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο τηρεί κινηματογραφικό αρχείο με σκοπό τη συγκέντρωση, διαφύλαξη, ψηφιοποίηση, αρχειοθέτηση και συντήρηση κινηματογραφικών έργων, καθώς και εντύπων κάθε είδους, φωτογραφιών και αντικειμένων που αναφέρονται στην τέχνη και την ιστορία του κινηματογράφου.

 πρωτη αναρτηση  νοεμβρης 2011