11.1.09

Φωτογραφικά ντοκουμέντα από την δράση του ΕΛΑΣ

Κασιμάτης, Μανόλης
Φωτογραφικά ντοκουμέντα από την δράση του ΕΛΑΣ
(Ομαδα Μεραρχιών Μακεδονίας).
Φωτογραφίες της απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης
(Οκτώβρης 1944)
απο το αρχείο του φωτογράφου Λαζαρου Ακερμανίδη

εκδοσεις Φωτογραφίζοντας.
Αστική Μη Κερδοσκοπική Πολιτιστική Εταιρεία
β` εκδοση συμπληρωμένη (2008) 88 σελ.
Τιμή €12,00
isbn 978-960-89684-3-1

[...] Η κατοχή και ειδικότερα ο εμφύλιος πόλεμος μέχρι σήμερα αποτελούν μια σχεδόν απαγορευμένη ζώνη από τους επίσημους ιστορικούς της φωτογραφίας. Τα στεγανά όμως πρέπει να σπάσουν και να καταγραφούν όλα τα στοιχεία των φωτογράφων. Χρησιμοποιώντας δε σαν κυρίαρχο κριτήριο, το ήθος, να αναλυθεί και αξιολογηθεί και το φωτογραφικό έργο αλλά και η κοινωνική προσφορά τους.
Η περίπτωση του φωτογράφου Λαζάρου Ακερμανίδη είναι πολύ ιδιαίτερη στο χώρο της φωτογραφίας. Όχι μόνο γιατί το φωτογραφικό του αρχείο, ελέχθηκε ότι εχάθηκε και κατόπιν ευρέθηκε, αλλά γιατί η οικειοποίησή του από άλλο φωτογράφο μπέρδεψε τους ιστορικούς και προξένησε αλυσιδωτά λάθη στην καταγραφή των στοιχείων, πράγμα ιστορικά ανεπίτρεπτο. [...]
Το χαμένο φωτογραφικό αρχείο, και κατά γενική ομολογία αξιολογότατο, βγήκε στο φως χάριν της επιμονής του ανιψιού του φωτογράφου κ. Ιωάννη Ακερμανίδη που το είχε διασώσει. Ο οποίος προσπαθούσε επί χρόνια να αποδείξει την πατρότητα των φωτογραφιών που παρουσιαζόντουσαν σε εκθέσεις άλλων φωτογράφων. Περιπέτειες που φαντάζουν τραγελαφικές με τα σημερινά αδιάψευστα στοιχεία.[...]
Οι προσπάθειες του καρποφόρησαν το 1993 και ένα μικρό μέρος, 300 φωτογραφίες (από τα 2000 περίπου αρνητικά) τυπώθηκαν με την υποστήριξη των Ποντιακών συλλόγων Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια με την υποστήριξη και φιλοξενία από το δήμο Αθηναίων εκτέθηκαν στο πνευματικό κέντρο του δήμου.
Ομως το υλικο του με φωτογραφιες της ομαδας μεραρχιων του ΕΛΑΣ Μακεδονιας μένει στη λήθη. Ήρθε η ώρα από τα ντοκουμέντα της μελέτης "να αποκατασταθεί" το όνομα του φωτογράφου Λαζάρου Ακερμανίδη και να συμπεριληφθεί στους φωτογράφους της Εθνικής Αντίστασης.[...]
(από τον πρόλογο της α` εκδοσης 2006)

Δυστυχως τα λαθη πανω στις φωτογραφιες του Ακερμανιδη συνεχιζονται.
Σε εκθεσεις φωτογραφιας αλλου φωτογραφου που έγιναν στην Ισπανια,
στην Θεσσαλονικη και τωρα στην Αθηνα
αλλα και στην ημεριδα στο Παντειο Πανεπιστημιο οι αστοχιες αυτες συνεχιζονται,
οπως σε αντιστοιχες αναφορες διαφορων εντυπων.
Η ιστορια επαναλαμβανεται.... και το λαθος το ιδιο.
Επιτελους καποιοι να ειναι πιο προσεκτικοι.