10.11.08

Νέα » Πολιτισμός - 23/02/2004

Μια διαφορετική φωτογραφική αφήγηση παρουσιάστηκε στην Κινηματογραφική Λέσχη του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την έκθεση με τίτλο «Στέλιος Κασιμάτης - Ενθύμιον Εξορίας», που αποτελείται από μικρού μεγέθους φωτογραφίες με κείμενα γραμμένα πίσω από αυτές.Μια δραματική προσπάθεια επικοινωνίας διά μέσου της φωτογραφίας, μερικά μικρά ανθρώπινα σημάδια αποτυπωμένα πάνω στο φωτογραφικό χαρτί ενός εξόριστου αριστερού αγωνιστή προς τους γονείς του, όπου περιγράφει τη διαβίωσή του σε διάφορους τόπους εξορίας.
Από το 1946 ώς το 1950, ο Στέλιος Κασιμάτης ήταν ένας ακόμη αριστερός πολιτικός κρατούμενος και έζησε εξόριστος στην Ικαρία και τη Μακρόνησο. Με την απειλή του θανάτου να πλανάται, λόγω του ότι απαγορευόταν η κατοχή και χρήση φωτογραφικής μηχανής, καταφέρνει με αυτοσχέδια μέσα να φωτογραφίζει και να φωτογραφίζεται, να εμφανίζει και να τυπώνει, και να μεταφέρνει τις φωτογραφημένες σκηνές της καθημερινότητας της ζωής των εξόριστων στον πατέρα και τη μητέρα του, στέλνοντάς τους ταυτόχρονα και μικρά μηνύματα αισιοδοξίας.
Φωτογραφίες ντοκουμέντων με μικρές ιδιόχειρες αφηγήσεις του φωτογράφου στο πίσω μέρος, που ενώ φαινομενικά περιγράφουν απλές καθημερινές σκηνές, όταν τοποθετηθούν στη συγκεκριμένη πολιτικοοικονομική και κοινωνική διάσταση της εποχής αποκαλύπτουν με δραματικό τρόπο τα αποτελέσματα της ανθρώπινης μισαλλοδοξίας.
Η απλότητα της περιγραφής της ζωής κόντρα στην κατάχρηση της εξουσίας. Μια φωτογραφία με διπλό χρηστικό ρόλο, αποτυπωμένο και στις δύο όψεις του χαρτιού, μπρος- πίσω, μαζί εικόνα και κείμενο, διαμορφωμένη σε αποκαλυπτική αφήγηση ντοκουμέντου. Μια φωτογραφία με δυναμική καταγγελίας, που απειλεί αλλά και απειλείται, και γι' αυτό πρέπει να φυγαδευτεί στο μυστικό διπλό πάτο μιας βαλίτσας για να διασωθεί και να λειτουργήσει πολύ αργότερα, ως ένα σημαντικό στοιχείο επιστημονικής μελέτης.
Μια πρωτοποριακή αφήγηση που καταφέρνει να τοποθετήσει τη φωτογραφία ντοκουμέντου σε κυρίαρχη θέση στην επιστημονική μελέτη για την έρευνα της Ιστορίας. Και συνάμα κατοχυρώνει το σημαντικό ρόλο που έχουν και οι μελετητές φωτογράφοι ιστορικοί αυτής της περιόδου. Η έκθεση, διάρκεσε 23 Φεβρουαρίου εως 5 Μαρτίου, και οργανώθηκε με τη συνεργασία του Ελληνικού Ινστιτούτου Φωτογραφίας.
ΣΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗΣ Ελευθεροτυπία